V januarsko-februarskem projektu smo se v vrtcu Lavra v skupini Ovčke pogovarjali o vodi in vremenu. Spoznavali smo naš planet in razložili izvor njegove modrine, ki se jo posebej lepo in dobro vidi iz vesolja.
Otroci so se skozi ves mesec seznanjali s pomenom vode za življenje (umivanje, kuhanje, zalivanje …) ter z vodo v različnih vremenskih pojavih: snežinke, ki smo jih med padanjem z neba lovili in opazovali (igre na snegu), led (zamrzovanje vode na prostem), megla (dihanje v okno in risanje po njem), dež. Ker v tem letnem času pogosto piha veter, ki nam lahko vreme hladi ali otopli, smo se seznanjali tudi z različnimi vetrovi, ki poskrbijo za spremembe na zemlji in na morju, ter se ob tem lepo povezujejo z vodo.
Da pa je voda lahko tudi hecna, smo ugotovili pri različnih poskusih. Najprej nam je voda pomagala pričarati tornado v skupini, potem je zelo hecno poskrbela za čudovite mehurčke ter pomagala odkrivati barve in njihovo mešanje. Kuharica Tadeja pa nam je namignila, da lahko voda, ki se skriva v kisu, omogoči reakcijo kisa in sode bikarbone, sproščeni plin pa napihne balon; enako reakcijo sproži tudi med sestavinami šumeče tablete. Tako so otroci lahko spoznali še hecno delovanje vode v kuhinji.
Oh, ta hecna voda! Pa je res vsepovsod skrita.
Tema: Poskusi z vodo
Otrokom je potrebno v predšolskem obdobju približati okolje v katerem živimo, procese in pojave, ki v njem potekajo na čim bolj razumljiv način. Zato je izbranih in v skupini Ovčke izvedenih nekaj zanimivih poskusov z vodo in drugimi snovmi, ki jih uporabljamo v vsakdanjem življenju.
Cilji iz Kurikula:
- Otrok spoznava in odkriva, kako se snovi mešajo med seboj.
- Otrok spoznava in odkriva lastnosti vode, drugih tekočin, drugih snovi in zmesi ter jih med seboj primerja.
- Otrok razvija predstavo o tem, kdaj se je kaj zgodilo in o zaporedju dogodkov.
***Poskusi, ki jih izvajate doma, naj potekajo ob pomoči in prisotnosti staršev.***
1. Tornado v steklenem kozarcu
Potrebujemo:
- kozarec s pokrovom
- toplo vodo
- detergent za pomivanje posode
Priprava:
- V kozarec skoraj do vrha napolnite s toplo vodo.
- V vodo vlijte malo detergenta.
- Kozarec tesno zaprite s pokrovom.
- Kozarec s tekočino močno pretresite.
- Kozarec postavite na ravno površino in opazujte nastanek tornada.
- Za vsak nov poskus morate postopek ponoviti v celoti.
2. Mehurčkologija (poskusi ob prisotnosti staršev)
Potrebujemo:
- posodo
- vodo
- slamico
- sladkor
- detergent
Prvi poskus: Pihanje mehurčkov v navadni vodi
**Lahko sodelujejo otroci vseh starosti.
V posodo nalijemo vodo in pihamo s slamico. Opazujemo, kaj se dogaja z vodo.
Drugi poskus: Pihanje mehurčkov v milnici
**Sodelujejo samo starejši otroci, ki že vedo pihati na slamico. Potrebna prisotnost staršev zaradi uporabe detergenta!
V posodo nalijemo vodo, dodamo detergent in pihamo s slamico. Opazujemo, kaj se dogaja.
Tretji poskus: Pihanje mehurčkov v milnici, ob dodatku sladkorja
**Sodelujejo starejši otroci, ki že vedo pihati na slamico. Potrebna prisotnost staršev zaradi uporabe detergenta!
**Mlajši otroci lahko sodelujejo s tem, da z rokami pokajo nastale mehurčke. Pazimo, da ne ližejo dlani.
V posodo nalijemo vodo, dodamo detergent in začnemo pihati s slamico. Dodamo malce sladkorja. Pihamo in opazujemo, kaj se dogaja. Pozorni smo, da nam mehurčki ne uidejo z mize na tla.
***Ko smo napihali mehurčke na mizo, se lahko z rokami med njimi igramo, opazujemo v njih pisani svet nastalih barv, starejši otroci jih lahko nosijo med rokami, …
3. Kako so v flomastrih sestavljene barve (poskusi ob prisotnosti staršev)
Cilj: otroci odkrivajo, kako se barve med seboj mešajo (poskus lahko pomaga za lažje in prijetnejše učenje barv)
Potrebujemo:
– flomastri različnih barv (ne vodoodporni)
– bela papirnata brisača
– posoda z vodo
– posode z okroglim dnom
– kapalka (ali preprosta čajna žlička)
– škarje
Potek poizkusa:
- Papirnato brisačo izrežemo v obliko kroga, ki naj bo za 1,5 cm večji od okrogle posode, na kateri boste izvajali poskus.
- Na sredino kroga na isto mesto, z istim flomastrom večkrat zapored nanesemo piko, ki naj ne bo večja od 0,5 cm.
- Papirnato brisačo položimo na ustje posode z okroglim dnom, tako, da rob papirnate brisačke sega čez rob posode.
- V kapalko zajamemo vodo/na čajni žlički imamo le za kapljico vode.
- Na barvno piko s kapalko/čajno žličko kanemo eno kapljico vode in počakamo, da se vpije v papirnato brisačko. Opazujemo.
- Postopek počasi ponavljamo, vendar pazimo, da se vsaka kapljica sproti vpija v papir. Opazujemo.
- Poskus končamo, ko se barvne pike, ki smo jih naredili, ločijo na osnovne komponente barv in se vidno razlezejo po papirnati brisački.
Kaj se je zgodilo?
V flomastrih so barve sestavljene iz več barv. Barvila v flomastru se ločijo zaradi različne hitrosti topnosti v vodi. V bistvu gre za preprosto kromatografijo, ki zajema dve fazi, in sicer mobilno fazo in stacionarno fazo. V različnih fazah se različna barvila zadržujejo različno dolgo v posamezni fazi in se premikajo z različno hitrostjo. V našem primeru je bila mobilna faza (potujoča faza) voda, stacionarna faza (mirujoča faza) pa papir (papirnata brisačka). Tisto barvilo, ki se v vodi najboljše in najhitreje topi, na papirnati brisački prepotuje najdlje v enakem času (stran od narisane pike). Barvilo, ki se v vodi najslabše in najpočasneje topi, ostane na papirnati brisački bližje izhodiščni točki (narisani piki), ki smo jo naredili s flomastrom. Na podlagi afinitete med obema fazama ločimo barve iz flomastra.
Z mlajšimi otroci samo opazujemo, s starejšimi lahko vodimo tudi pogovor o barvah.
4. Napihnjen balon
Prvi poskus
Potrebujemo:
- 0,5 l plastenko
- 1,5 dcl jabolčnega kisa
- 1 zvrhano jedilno žlico soda bikarbone
- lijak
- balon
Priprava:
- V plastenko vlijte kis.
- V balon s pomočjo lijaka usujte zvrhano jedilno žlico sode bikarbone.
- Balon nataknite na ustje plastenke tako, da ne usujete ven sode bikarbone.
- Ko je balon nataknjen, ga dvignite pokonci, da se soda bikarbona usuje v plastenko.
- Nato balon spustite, da prosto pade ob plastenki, vi pa ga z roko držite, da ob napihovanju ne zdrsne s plastenke.
- Plastenko stresite. Držite balon na ustju plastenke.
- Opazujte napihovanje balona.
**Na balon lahko pred poskusom narišemo obraz, ki ob napihovanju prikaže hecnega plinastega stvora.
Drugi poskus
Potrebujemo:
- 0,5 l plastenko
- 1 dcl vode
- 1 šumečo tableto (kakršnokoli)
- balon
Priprava:
- V plastenko vlijte vodo.
- V balon dajte šumečo tableto. Če vam bo cela prevelika, jo razlomite na pol.
- Balon nataknite na ustje plastenke.
- Ko je balon nataknjen, ga dvignite pokonci in tableto spustite v plastenko.
- Balon spustite, da nataknjen prosto pade ob plastenki, vi pa ga z roko držite, da ob napihovanju ne zdrsne s plastenke.
- Plastenko stresite. Držite balon na ustju plastenke.
- Opazujte napihovanje balona.
Kaj se je zgodilo?
Ko stresemo sodo bikarbono (jedilno sodo) v kis, nastane plin, ki napihne balon. Isto se zgodi, ko spustimo šumečo tableto v vodo.
Pripravila: Jožica Bagari